-
laatste nieuws
- Begeleid Leren symposium 4 december 2024, aanmelden nu mogelijk!
- BOEK EN SYMPOSIUM (4-12-2024) ‘JONGEREN MET PSYCHISCHE PROBLEMEN OP WEG NAAR EEN OPLEIDING’
- Handreiking voor mentale gezondheid studenten
- Invloed Coronaperiode op studenten met psychische en/og cognitieve problemen
- Masterclass versterken schoolbegeleiding voor jongeren met psychische problemen in het voortgezet onderwijs
Inloggen
Blog archieven
Ik voel me onvoldoende in staat om me voor prikkels van buiten af te sluiten:
Met prikkels wordt bedoeld: geluiden, uitzicht, geuren die je af leiden. Bijvoorbeeld: Het kan moeilijk voor je zijn om op te letten tijdens een les terwijl je vlakbij een ventilator zit, of bij het raam waar veel verkeer langs komt. … Lees verder
Reacties uitgeschakeld voor Ik voel me onvoldoende in staat om me voor prikkels van buiten af te sluiten:
Ik heb moeite met plotselinge veranderingen:
Het kan zijn dat je erg gevoelig bent voor onverwachte veranderingen, wijzigingen in het rooster, ziekte van een leraar e.d. Suggesties: Vraag of eventuele wijzigingen zo mogelijk ruim van tevoren gemeld kunnen worden Bespreek de mogelijkheid om je nieuwe leraar … Lees verder
Reacties uitgeschakeld voor Ik heb moeite met plotselinge veranderingen:
Ik reageer erg sterk op negatieve kritiek en/of slechte cijfers:
Hier wordt mee bedoeld: het begrijpen en kunnen interpreteren van kritiek of slechte cijfers, moeilijk kunnen bepalen wat je kan verbeteren of hoe veranderingen aan te pakken. Bijvoorbeeld: Het kan zijn dat je overstuur raakt nadat je kritiek hebt gehad … Lees verder
Reacties uitgeschakeld voor Ik reageer erg sterk op negatieve kritiek en/of slechte cijfers:
Ik kan me niet goed concentreren:
Bijvoorbeeld: Je kunt je onrustig voelen, een korte inspanningsboog hebben, makkelijk afgeleid zijn, het moeilijk vinden om discussies te kunnen volgen. Het kan zijn dat je het moeite hebt met het lang aan een taak moeten werken .e.d Mogelijke oplossingen: … Lees verder
Reacties uitgeschakeld voor Ik kan me niet goed concentreren:
Ik heb moeite om contacten te leggen en/of te onderhouden met medestudenten
Mogelijke suggesties: Onderzoeken of gebruik maken van een zgn. mentor of buddy die bekend is met de onderwijsinstelling, weet waar je moet zijn, die kan helpen introduceren, kennismaken. Een studiemaatje inschakelen Volgen van vaardigheidslessen die gericht zijn op het leren … Lees verder
Reacties uitgeschakeld voor Ik heb moeite om contacten te leggen en/of te onderhouden met medestudenten
Ik heb moeite met het werken onder tijdsdruk en met meerdere taken tegelijk bezig zijn
Hier word mee bedoeld: opdrachten die vóór een bepaalde tijd af moeten, prioriteiten stellen e.d. Bijvoorbeeld: Je hebt moeite een keuze te maken met welke opdracht je eerst moet doen, of een bepaalde taak voor op een afgesproken tijdstip klaar … Lees verder
Reacties uitgeschakeld voor Ik heb moeite met het werken onder tijdsdruk en met meerdere taken tegelijk bezig zijn
Ik heb weinig energie
Het kan moeilijk voor je zijn een om voldoende energie te hebben om een hele dag op school te moeten. Het kan erg vermoeiend zijn om een lang examen uit te moeten zitten. Het kan ook zijn dat je je … Lees verder
Reacties uitgeschakeld voor Ik heb weinig energie
Is het verstandig over mijn psychiatrische problematiek te vertellen als ik ga kennismaken/starten op de opleiding?
Antwoord: Dat is geen vraag wanneer je een lichamelijke beperking hebt die voor iedereen zichtbaar is. Psychische belemmeringen of een psychische beperking zijn – meestal – niet aan de buitenkant zichtbaar. Bovendien zijn veel mensen nog onbekend met de oorzaak, … Lees verder
Reacties uitgeschakeld voor Is het verstandig over mijn psychiatrische problematiek te vertellen als ik ga kennismaken/starten op de opleiding?
Ik voel me onvoldoende in staat om me voor prikkels van buiten af te sluiten:
Met prikkels wordt bedoeld: geluiden, uitzicht, geuren die je af leiden. Bijvoorbeeld: Het kan moeilijk voor je zijn om op te letten tijdens een les terwijl je vlakbij een ventilator zit, of bij het raam waar veel verkeer langs komt. … Lees verder
Reacties uitgeschakeld voor Ik voel me onvoldoende in staat om me voor prikkels van buiten af te sluiten:
Vraag 1: Hoe weet ik of een student/leerling een psychische beperking heeft?
Antwoord: Als iemand om een aanpassing vraagt op grond van psychische beperkingen zal hij meestal al contact hebben met een decanaat, steunpunt of iets dergelijks in de school. Als men zich daar aanmeldt wordt doorgaans gevraagd naar een arts, behandelaar … Lees verder
Reacties uitgeschakeld voor Vraag 1: Hoe weet ik of een student/leerling een psychische beperking heeft?